The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: Review: Vampýrská akademie

středa 30. května 2012

Review: Vampýrská akademie

Autorka: Richelle Mead
Série: Vampýrská akademie
Díl: první
Počet stran: 280
Rok vydání: srpen 2009
Nakladatelství: Domino

Anotace
Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z Vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové. Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů. Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

UPOZORNĚNÍ! Tato recenze obsahuje lehké spoilery!


Inu, co dodat? Další upíři na scéně, i když kniha nepochází mezi nejnovější hity. Příběh je opravdu neskutečný, konečně něco, kde se upíři netřpytí na slunci a kde se dají nějak normálně zabít! =D Byla jsem překvapena hodně dějem, protože co se týče anotace, moc velké nadšení to ve mně nevyvolalo. Nicméně jako odpověď do giveaway mi byla série doporučena zhruba čtyřikrát, tak jsem si řekla, proč ne a ejhle, opravdu to stálo za to! =D

Ačkoli moc nemusím knížky psané první osobou (jak jsem už jistě kdysi několikrát psala), vlastně jsem ráda, že se pro tenhle způsob Richelle rozhodla, jelikož Rose a Lissa sdílejí jisté duševní pouto, kdy Rose dokáže vycítit Lissiny pocity a občas vidět svět jejíma očima. Pravděpodobně bych si to ani nedokázala představit, kdybych to četla v "Potterovském stylu" třetí osoby. 0=D

Vampýrská akademie je takový typ knížky, kde se jednou ztratíte a dlouho vám trvá, než se zorientujete. Například já jsem pořád nepochopila, jak je to s plozením potomstva. Vím, že dva morojové splodí moroje. Dhampýři jsou navzájem neplodní, ale moroj s dhampýrkou splodí dhampýra. Nicméně... ještě jsou do toho nějak zapletení lidé a vampýři a to jsem nepobrala, jak to s nimi vlastně je. 0=D Kdyby byl někdo tak hodný a vysvětlil mi to, prosím do komentářů. =D

Ano, je tomu tak, v knize takovho typu nesmí chybět ani záporáci. Teď nemluvím o Strigojích, mrtvých vampýrech, dhampýrech a lidech bez duše, ale o těch "druhých", o těch ze školy. Na střední má každý hrdina nějakého soka, kterému by nejradši vylámal zuby, a právě ani tady nás o to Richelle neochudila. Kubodivu zvolila skvělou postavu - ne žádnou namakanou roztleskávačku a přítelkyni fotbalového kapitána, ale malou tichou, "jako-dítě-vypadající" dívku, která nesnáší Lissu (a tím pádem i Rose) kvůli jednomu dávnému incidentu s Vasilissiným bratrem. Ačkoli takovéhle záporáky moc nemusím, tentokrát to stálo za to, opravdu jsem si dokázala představit, jak jedna druhé chce vyškrábat oči (myslím tím teď Miu s Rose) a Rose vždycky zabije okamžik nějakou peprnou poznnámkou, opravdu skvělé! =D

Vztahy s Dimitrijem, Masonem a kdovíkým ještě se mi zdály až moc komplikované. S jedním být chce, ale nemůže, s druhým by taky chtěla, ale nemá ho dostatečně ráda, další chce jí, ale ona jeho ne... Sakra, Rose, už s rozhodni, to napínání mě děsí! =DD Upřímně řečeno ke konci jsem byla ještě zmatenější, však jak se situace vyvrbila.. no, nebudu spoilerovat, nechte se překvapit! =D

Upřímně, afére s Viktorem Daškovem už je podle mě trochu moc. Není to na Rose a Lissu trochu příliš? Vasilissin ďábelský strýc, který nemyslí na nic jiného než na sebe? Dokonce ani na svou dceru ne? Musím se přiznat, že mě dojala Nataliina láska ke svému odci, že se dokázala obětovat "pro dobro morojů a dhampýrů", i přestože měla posloužit jen jako Viktorův únikový plán... Tady je vidět, že některá láska nemá hranice. Trochu jsem uronila slzu, ale jen málo. =)

Nejoblíbenější postava? Rose. U mě je to jednoznačný, já se většinou přikláním na stranu těch drzejších, odvážnějších a silnějších (výjimkou je Harry Potter - jednoznačně team Voldy! =D) Z Rose už na první pohled sálala touha předvést všem, co se v ní skrývá, dokázat ostatním, že je silná a jen tak se nevzdá. Plus s těmi kousavými pozn
ámkami... prostě moje nejoblíbenější hrdinka.
A nejneoblíbenější? To je těžké, ale pravděpodobně Viktor. Z počátku hodnej strejda a pak ošklivej nemilosrdnej "bubák". =D Nesnáším postavy, co mažou ostatním "med kolem huby" a pak se z nich vyklube příšera s tajemstvími a lžemi.

Jako vždy nesmí chybět ani můj nízor na obálku. Obecně se mi líbí celkové provedení všech dílů, v tomhle je pravděpodobně zachycená Rose, zavřená za branami školy. Odhalená, protože se nestydí ukázat, co se v ní skrývá, plus ještě rudá barva jako krev... mmm, skvělá volba! Upřímně řečeno jsem si Rose takhle nepředstavovala, ale co už, ani po zkouknutí obálky se v mé hlavě nijak nzměnila.
Obálka č. 1 je naprosto boží, takhle nějak podle mě Rose vypadá. Číslo dva je de facto podobně zpracovaná obálka jako ta naše, takže taky super, i když česká je hezčí! =D Č. 3 je movie poster, i když za takovou obálku bych prodala duši!



Abych už se konečně dostala ke konci, knížce dávám čtyři hvězdičky za svou originalitu (ne, opravdu tím nemyslím upíry =D), plynulost příběhu a promyšlenost postav. Jedna chybí kvůli přehnanému množství záporáků a kvůli nesmyslně zamotané genetice (pravděpodobně je to mnou, ale co už 0=D).

Knihu můžete zakoupit v knižním supermarketu Arara.cz

Hodnocení obálky:
Celkové hodnocení:

zdroje:
obálka - arara.cz
obrázky - google

4 komentáře:

  1. Um, VA je moja srdcovka a neviem, ja som sa vôbec nestrácala.

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu si plánujem už čoskoro prečítať, mňa práveže láka niečo "geneticky" náročnejšie 8D a už som počula na túto knihu smú chválu 8)

    OdpovědětVymazat
  3. Zatím jsem četla jen první díl a nějak moc mě neoslovil. Nepřišlo mi, že by tam bylo moc děje, ale spíše informace o tom světe, což je pochopitelné. Tak doufám, že další díly už budou více "dějové" a ne jen vysvětlovací.

    OdpovědětVymazat
  4. VA je zatím nejlepší upíří Young-Adult kniha a to už něco znamená, když tyhle teen knihy moc nemusím. Jednoznačně se mi líbilo, že je Rose pořádná, rázná holka a ne žádná hloupá pipina XD

    OdpovědětVymazat