The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Kruh

sobota 26. ledna 2013

(RC) Review: Kruh

Autoři: Strandberg Mats + Bergmark Elfgren Sara
Přeložila: Jana Chmura Svatošová
Série: Kruh / 1.
Počet stran: 520
Nakladatelství: Fortuna libri / 2012

Anotace
Engelsfors, město, které buď milujete, nebo nenávidíte. Většina tamních obyvatel ho spíš nenávidí. Právě tam se díky krvavému měsíci sejde v zábavním parku šest dívek, které nemají vůbec nic společného. Netuší, jak se tam dostaly ani co je tam táhlo. Jejich osudy jsou však náhle propojeny. Odpovědí na otázky se jim nedostává, vědí jen, že ať se stane cokoliv, musí stát při sobě a postavit se zlu, které v Engelsforsu přebývá.
Kniha je prvním dílem zamýšlené trilogie.

Stručný děj knihy
Minoo, Anna-Karin, Linéa, Vanessa, Ida a Rebeka. To jsou Vyvolené. Naprosto odlišné dívky, které by spolu sotva promluvily, kdyby je nespojovalo sdílené tajemství - narodily se s magií v těle. A to nesmíme zapomenout na Eliase, který měl být Vyvoleným číslo sedm, avšak kvůli špatným okolnostím ani nezjistí, že je někdo jiný. A tím to všechno začíná.
Někdo se je snaží po jedné zabít. Ale kdo? Démoni? Černokněžníci? Dvojník? Jaké dívky zažijí překvapení, když se z hlavní podezřelé osoby stane někdo jiný?


Recenze
Na knížku jsem slyšela samé pozitivní ohlasy. Má první reakce byla: "Kruh? Jakože ten horor?" K prvotnímu zklamání mi odpovědí bylo "ne", ale sama si myslím, že film bohatě stačil. Tenhle příběh byl zase něčím jiným, znázorněním života šesti dívek, které o to, co se jim přihodilo, vůbec nestály, ale i tak nemohou odolat pokušení svou moc zneužít ku svému prospěchu a potřebám. Veliká rozmanitost odlišných charakterů postav je taktéž dobrým plusem. Téměř každý by si mezi Vyvolenými dokázal najít svého favorita, který se mu buď podobá, anebo by takovým chtěl být.

Tak například Vanessa. Na první pohled má všechno, po čem každá dívka touží - staršího kluka, dvě skvělé kámošky, mega popularitu a ještě ke všemu skvělou schopnost, co víc si přát? Je ne všechno je doopravdy tak, jak se zdá. Problémy s rodiči (asi jako každý teenager). se školou, s o hodně starším přítelem, který nic nedělá a má pocit, že jí zahýbá. A to ješět nemluvím o partičce démonů, co jí chce zabít. Já jsem si Vanessu opravdu oblíbila, asi nejvíce ze všech. Proč? Vlastně ani nevím. Z počátku mi připadala strašně nafoukaná a sobeecká, ale jak šel příběh dál, s každou chvílí jsem si (a určitě nejen já) uvědomovala, že je dost křehká a vlídná.


Na druhou stranu osobu, kterou jsem z celého srdce proklínala, byla Anna-Karin. Člověk by řekl, že je vychována hodným dědečkem, který by nedovolil, aby klesla až na dno a pořádně se pomstila všem, kteří ji v minulosti nějak ublížili, aby všechny využívala při cestě na špici. Vlastně mi to od ní přijde trochu sobecké, i když to do jisté míry chápu. Do jisté míry. Nicméně kdyby záhadné zlo zabilo zrovna ji, to by mne moc nemrzelo.

Celý příběh je napsán s lehkostí a z několika různých pohledů (tzn. ze všech sedmi Vyvolených), a přesto nebyl problém se v textu zorientovat. Plynulost děje a hltavá čtivost jsou jedině klady. Taktéž musím pochválit bombastický začátek, který vlastně začíná Eliasovou záhadnou smrtí. Chápu, už jen tahle informace by od čtení mohla odradit mnohé čtenáře, ale pak se děj naplno rozjede a... prostě nemám slov.
Jen pár výtek mě napadá. Například zakončení. Na to, jak hezký byla celá knížka, konec autoři pěkně odflákli. Když se na to zpětně podívám, moc akce se v Kruhu celkově neodehrálo a když to nakonec přijde, tak vlastně ani pořádně nepochopím, co se stalo a než to stihnu vstřebat.. BUM! a je po všem. Nějak mi to hlava nebere, takže jsem zvědavá, jak se vyvine druhý díl, snad bude akčnější.

Jinak hodnotím originální nápad a (i přestože už jsem na toto téma četla spoustu tvorby) také zajímavé rozvedení myšlenky. Z počátku se to nezdálo, ale nakonec jsem si všechny oblíbila. Téměř. Některé postavy mi tam přišly vskutku zbytečné (třeba takový Nicholaus, který tam nedělal vůbec nic a ani nevím, proč se stal jejich strážcem), ale co my víme, třeba v dalších dílech sehrajou ještě nějakou důležitou roli, nechám s překvapit.

Mé hodnocení
Navzdory pár výtkám, které jsem měla, mne kniha opravdu potěšila. Jediná věc, co mne opravdu mrzí, byl ošizený konec, ale nic není dokonalé, a proto dávám Kruhu 4,5 hvězdičky. Jsou opravdu zasloužené a já doufám, že i následující pokráčování budou alespoň tak dobrá, ne-li lepší.

Hodnocení obálky:
Celkové hodnocení:

Mnohokrát děkuji knižnímu obchodu Livro.cz za poskytnutí recenzního výtisku.

zdroje:
obálka - Livro.cz
obrázky - DeviantArt & Tumblr.com

1 komentář: