(RC) Review: EKZOTI

Autor: Michael Buckley
Přeložila: Jana Hejná
Série: EKZOTI (Elitní Komando Záchrany, Obrany a Tajné Intervence)
Díl: 1.
Počet stran: 336
Nakladatelství: Mladá Fronta / 2012

Jackson Jones je bezstarostný a mezi spolužáky velmi oblíbený jedenáctiletý kluk, jenže když mu do pusy znenadání přibude tuna železa, stane se z něj jako mávnutím kouzelného proutku jeden z těch podivínských exotů, kterým se se svou partou dřív posmíval.
A to je jeho konec - aspoň do chvíle, než náhodou odhalí tajemnou špionskou organizaci EKZOTI, kterou tvoří banda technologicky vylepšených mimoňů bojujících za bezpečnost naší planety.
Ale šílený padouch, který si brousí zuby na ovládnutí světa, není tím jediným, s čím se musí Jackson ve svém novém životě vypořádat...
Parta outsiderů se jako členové tajné špionážní organizace vydává zachránit svět!

Krátké shrnutí děje
Knížka vypráví o momentu, kdy se z nejoblíbenějšího kluka školy stane mimoň, outsider, a to všechno jen díky novým rovnátkům. Začne zabíjet čas tím, že špehuje všechny své spolužáky a zjišťuje jejich zlozvyky a tajemství, až pak vykoumá i učitele a nemá co dělat. Narazí na partu exotů, kteří vždy někam zmizí a on neví kam. Jednou je vyšpehuje a omylem se dostane tam, kde by se normální člověk neměl nikdy ocitnout - uprostřed špionské centrály. A tak začíná jeho nechtěná kariéra špióna v týmu EKZOTI, i přestože ho jeho spolužáci nenávidí. Co za tím vězí? Podaří se jim i navzdory nepřátelství zachránit svět před ďábelským doktorem Rébusem?

Recenze
Když jsem knihu poprvé uviděla, napadlo mě, že se bude jednat o knížku pod mou věkovou kategorii, i obsah by tomu odpovídal. Ale řekla jsem si, proč ne, a pustila se do čtení. To byste nevěřili, jak jsem dala na první dojem, celkově jsem se ve knize spletla. Během první chvíle mě EKZOTI vtáhli do děje a já byla pohlcena. Pokud jste viděli Spy Kids (nebo něco na ten způsob), jedná se o něco podobného, akorát se do toho motá škola a nevraživosti mezi kumpány je více.

Příběh je zasazen do normálního života, kde jsou vybrané děti tajnými špióny, kteří se snaží zachránit svět před zlem, ale zároveň si musí poradit se známkami a s absencí, která se jim ze dne na den jen tak nevynuluje. Především Jackson s tím začne mít velké problémy, když nebude moci říci otci, kam neustále mizí.
Děti mají k dispozici nejrůznější špičkové technologie, které si ani nedokážeme představit, i když mi třeba přijde až přehnané, když se pod školní tělocvičnou skrývá raketa, která si sem tam vylétne na misi a zpět. Trochu moc, ne? Ale přiznávám, že v tom je jisté kouzlo té dětské atmosféry...

Říkejte si, co chcete, ale po dlouhé době jsem zase četla knížku s obrázky a hezky jsem si zavzpomínala na staré dobré časy. =) Zvlášť když čtete, čtete... pozor, napínavá pasáž... čtete a najednou vás autor zastaví, obohatí peprným výrokem a zvýší tak vaše napětí a touhu číst dál. Musím se přiznat, že mi stránky plynuly jako voda a po dlouhé době jsem se konečně u nějaké knihy opět zasmála. Plus pro autora!

Zaujalo mne především nadčasové téma, se kterým (ačkoli není tak "na špici" jako nadpřirozeno) se můžeme v dnešní době setkat ve spoustě filmech, v knihách jsem této tematiky nenašla. Jediná věc, kterou bych asi vytknula, bylo časté střídání pohledů v příběhu (chápu, že jinak by se asi nemohlo vyjádřit dění na Severním pólu a pak zase v Americe, ale i tak preferuji spíš chronologický postup). Na kvalitě to neubralo, ale znáte mě - jsem až příliš velký detailista.

Mé hodnocení
Kniha mě opravdu překvapila. Rozhodně ji doporučuji všem, kteří by si rádi odpočinuli od každodenní dřiny a raději řešili Jacksonovy problémy než ty svoje. Nabízí příjemný únik od reality a to je ve zkouškovém období vítaná vlastnost! Proto dávám EKZOTům zasloužených 5 hvězdiček a i když se vám to může zdát na "dětskou" knížku moc, překonala má očekávání, což se jen tak nestane. Líbila se mi, jsem s ní spokojená a budu se těšit na další díl.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji obchodu Knihcentrum.cz (knhu je možné si zakoupit zde)

zdroje:
obálka - Knihcentrum.cz