The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: Review: Dech

Review: Dech

Autorka: Sarah Crossan
Přeložil: Radvan Markus
Série: Dech / 1.
Počet stran: 263
Nakladatelství: Baronet / 2013

Co byste dělali, kdyby na světě nebyl kyslík a jedinou možností by byl pobyt v kapsuli s uměle vytvořeným vzduchem? Pokud byste chtěli přežít, jiná možnost než život v izolaci by vám nezbývala. Alina je členkou Odboje, který žije v okolním světě a snaží se opět obnovit růst zeleně po celém světě, ale ministrovi kapsule a pracovníkům firmy Dech se možnost ztráty moci nad ostatními nelíbí. Když Quinn s Beou plánují krátký výlet mimo kapsuli s nádržemi kyslíku, Alina je zrovna na útěku a oni jí pomohou se dostat ven. Jenže netuší, že se tím pádem zapletou do něčeho většího, než je jenom pár stromů...

Kdybyste přede mnou vyslovili jméno „Sarah Crossan“ ještě předtím, než vyšel Dech, nic by mi to neříkalo a z toho bych i soudila, že se nejedná o tolik 'profláklou' autorku, když její dílo nezpůsobilo podobný rozruch jako Harry Potter nebo Stmívání. Ale přesvědčila jsem se, že
popularita s kvalitou jsou věci naprosto odlišné, a to platí právě pro fenomenální Dech, který jsem si naprosto zamilovala.

Kniha se čte rychle a bez problémů, v překladu jsem nenašla žádné velké chyby, jenž by mi četbu ztěžovaly. Originální téma autorka zpracovala bravurně, z pohledů tří hlavních postav – Quinna, Aliny a Bey, takže čtenář má možnost se na danou situaci podívat ze tří pohledů, pokaždé prostřednictvím osob s různorodými povahami.
Charakteristika postav byla také zpracována bravurně, v příběhu je nastíněna celá paleta všelijakých vlastností při nejrůznějších situacích. Bea, milá a skromná dívka, která se snaží dělat pro svou rodinu to nejlepší a je zamilovaná do Quinna. Quinn, prémius, který se nemusí o nic starat, má dostatek peněz, ale i přesto mu namyšlenost nestoupla do hlavy. Má rád Beu, ale pokoukává po Alině. A nakonec Alina, odvážná a drzá holka, trochu paličatá a nedůvěřivá. Je vidět, že si s postavami autorka barvitě vyhrála.

Mimo jiné jsem si také uvědomila, jak moc velkou výhodu máme v dnešním světě my lidé, když si můžeme volně dýchat, a přitom si ani nevážíme přírody, kácíme lesy a děláme všechno proto, abychom tuto situaci zvrátili. Nedokáži si představit žití bez kyslíku. V knize je vystiženo nadčasové téma, které nás může kdykoli zastihnout nepřipravené – ne žádné vybírání frakcí nebo umírání pro zábavu v každoroční reality show, stačí jednoduše zabít stromy a přijít o všechen vzduch.

Obálku jsem si také zamilovala, myslím, že patří k jedněm z těch hezčích a originálně navržených, rozhodně to byl také jeden z faktorů, které mě k četbě přivedly. Je na ní znázorněna kapsule, svět bez života a hlavní trio vyskytující se v ději. Druhý díl má také působivý vzhled a i když jsem nečetla anotaci ani anglické recenze, už na první pohled působí jasněji a plný naděje než ponurá atmosféra v Dechu.

Mé hodnocení
Ačkoliv jsem nadšeně přetáčela stránky jednu za druhou, chvílemi se našly pasáže, které mě vyloženě nudily a neměla jsem ani chuť číst dál. Kniha rozhodně patří mezi lepší díla s poutavým obsahem a čtivým příběhem, ale přikloním se spíše ke čtyřem hvězdičkám, protože pořád doufám, že by další část mohla být lepší a budu si tu poslední šetřit na příště. I přesto však musím uznat, že se mi Dech velice líbil, byla to dystopie zaměřená na jiné neokoukané téma, a takové knihy mám moc ráda!

Knihu si můžete zakoupit na webu arara.cz

zdroje:
obálka – Baronet