The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: Review: Jsem roztříštěná

Review: Jsem roztříštěná

Autorka: Tahereh Mafi
Překlad: Pavla Kubešová
Série: Shatter me / 1.
Počet stran: 385
Nakladatelství: CooBoo / 2013

Juliettin dotek znamená smrt a sama Juliette si myslí, že je monstrum, které si nezaslouží žít. Obnova a působivý velitel Warner si však myslí, že by mohla být pro vybudování nového světa užitečná. Jenže Juliette nechce mučit a vraždit lidi, chce jen být se svým kamarádem z dětství, s laskavým Adamem. Podaří se jim uprchnout z hlavního sídla Obnovy a dostat se z Warnerových spárů? A co Juliettin "problém"?

Když jsem knížku poprvé otevřela, trošku jsem se obávala, že mě příběh naprosto pohltí.  Na knihu jsem se tolik těšila! Spousty čtenářů byly uchváceny zajímavým a originálním příběhem, díky kterému nemohli odložit knihu. Někomu se zas tolik nelíbila, a takové sporné příběhy mě vždy lákaly.

K mému velkému překvapení nebyla knížka tak špatná, jak jsem si myslela. Když otevřete knihu, jako byste se ocitli v jiném světě, do kterého můžete uniknout, byť jen na chvíli. Uplynula chvíle a já měla za sebou
jednu kapitolu, dvě... pokud potřebujete zabít čas, s Roztříštěnou vám hodina připadá jako pár minut.

Navzdory vychutnávání příjemných momentů se mi zdá, že se v knize nestalo příliš mnoho věcí, abych nad tím mohla "óchat" a "áchat" ještě víc. Příběh zachycuje tři chvíle: Juliette v cele, Juliette v Obnově, Juliette na útěku. Jak to u dystopických knížek bývá, autor čtenářům popíše prostředí, ve kterém se celé lidstvo nachází a na konci nás překvapí válkou, ve které hraje hrdina velkou roli. Ale v Roztříštěné nám Tahereh nastíní leda tak příslib nějaké větší akce. Je to škoda, kniha mohla být o dost lepší.

Pokud jde o charaktery postav, nejsem si příliš jistá, zda se mi Juliette jako hrdinka zamlouvala. Z počátku je z ní troska, která neumí nic jiného než zabíjet dotekem (za což mimochodem nemůže). Pak se přemění na nejžádanější dívku z celé Obnovy, někde najednou sebere odvahu a vydoluje ze sebe spoustu vzdoru. Nějak mi nesedla, ale tak to bývá. Nicméně postavy jako Warner nebo Kenji... ty už šly charakterově více do hloubky, autorce je chválím!

Také nesmím opomenout originální pokusy o nastínění Juliettiných myšlenek, které byly vždy přeškrtnuté, abychom my čtenáři mohli na vlastní oči vidět, jak moc je hlavní hrdinka roztříštěná vedví a neví, co dělat. Za sebe mohu říct, že jsem takové pasáže četla velice ráda, jelikož stránku vždy příjemně oživily a dodaly celkovému ději nádech zajímavosti a tajemna. Mnozí to může připadat jako zbytečné pokusy o prodloužení knížky (které jsem místy také nacházela), ale mně se ten nápad líbil.

Příběh se mi opravdu líbil, v dnešní době je poměrně těžké vyjít do světa s nějakým originálním nápadem, ale Tahereh se to povedlo a její Roztříštěná u mě zabodovala. Dlouho jsem váhala, jestli dát tři nebo čtyři hvězdičky, ale nakonec jsem se rozhodla, že dám méně a zbytek si budu šetřit pro další díly, které by mě snad mohly ohromit o něco více. Proto dávám knize 3 hvězdičky a budu držet Juliette pěsti, ať si s těmi zrádnými hochy nějak poradí!

obálka - CooBoo