The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Etiketa & Špionáž

(RC) Review: Etiketa & Špionáž

Autorka: Gail Carriger
Přeložila: Pavla Kubešová
Série: Trochu jiný penzionát / 1.
Počet stran: 288
Nakladatelstv: CooBoo / březen 2014

Sofronii je čtrnáct a žije v 19. století. Bohužel se neumí podle ostatních chovat jako pravá dáma - neustále někde leze, prozkoumává vše možné, chová se jako kluk a bez ustání dovádí. To se nelíbí její matce a jednou se rozhodne přestat s výhrůžkami a jednat, proto pošle svou dceru do Penzionátu madame Geraldiny. Z počátku se Sofronie vzpouzí, ale postupem času zjišťuje, že ji to v Penzionátu baví víc, než by si myslela. Dívky se učí vrhat noži, vytvářet jedy nebo zabíjet upíry (ano, v devatenáctém století!), a přitom si zachovat ženské mravy a zvyklosti. Zkrátka víc zábavy než by si užila doma. Ale v Penzionátu ukrývají záhadný "prototyp", na který mají zálusk i vzducholapkové. A Sofronie - jako správná špiónka - chce zjistit, o co jde...

Představte si, že je vám čtrnáct, musíte nosit korzety, několikatunové spodničky, načesané vlasy a na tváří milion vrstev pudru. Přitom vaše povaha by ráda prozkoumala všechny temné a špinavé kouty, vrtala se v
motorech a učila se, jak věci fungují, i když byste nemohli. Protože já taková nejsem a mnohem víc by mi vyhovovaly spíše ty spodničky, měla jsem trochu problémy se soužít se Sofronií a po většinu příběhu s ní soucítit.

Sofronie je totiž nesmírně komplikovaná osoba, i když se to nezdá. Na první pohled obyčejná dívka, které nechybí pořádná dávka dětské zvídavosti. nicméně jí nechybí špetka rozhýřenosti nebo neposlušnosti. Velké pozitivum, kterého jsem si všimla, je fakt, že není dokonalá a autorka se o její zidealizování ani nesnaží. Před čtením očekáváme příběh s malou "holčičkou". A ten také dostáváme.

Zdroj - podívejte se i na další zajímavé obrázky!
Steampunk bylo pro mne před Etiketou naprosto cizí slovo a kniha jedna velká neznámá. Co si pod tím představit? Devatenácté století a moderní technologie? Vzducholodě, roboti, mechanická zvířata? Ale ve finále jsem pouze valila oči, protože pro Gail Carrigerovou bylo naprosto přirozené chopit se tohoto tématu a zakomponovat ho do naší historie. Sotva jsem si uvědomila, že je něco "špatně". Steampunk je něco zajímavého, čtivého a neobvyklého, pro mnohé z nás i nového, co nás chytne a nepustí.

"A jiný jí dal explodující proutěné kuře." "Páni, k čemu to je? Dimity stiskla rty. "Kdo ny nechtěl explodující proutěné kuře?"  - nemohla jsem si odpustit legendární pasáž, kterou ocitoval snad každý ;)

Často se mi stávalo, že jsem si některé pasáže četla víckrát a u mnohých se dokonce i pousmála, protože příběh je akční, pro hlavní hrdinku nebezpečný, ale podaný poměrně roztomilým způsobem, kterému se nejde nepoddat. Je vidět, že si spisovatelka pohrála naprosto se vším - děj promyšlený do detailů, pěkně zkombinované prostředí a příběh neskutečně čtivý, i když v prvních desítkách stránek jsem měla neskutečné problémy se do něj vžít, možná proto mi trvalo tak dlouho, než jsem knihu přečetla.

Etiketa & Špionáž je vskutku milá kniha, příběh z pohledu čtrnáctileté dívenky, která má v sobě toho pravého "dětského ducha". Může trvat déle, než se do ní začtete, ale zaručuji vám, že zbytek vám to jistě vynahradí. Pokud hledáte něco, u čeho byste mohli na chvíli vypnout a bezstarostně se unášet ve víru příběhu, Etiketa je to pravé ořechové. Knížce dávám tři hvězdičky a sama jsem dost zvědavá, čím mě autorka překvapí ve druhém díle. Ale věřím, že to určitě bude stát za to!

Mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí výtisku k recenzi!