The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Jen jeden den

(RC) Review: Jen jeden den

Autorka: Gayle Forman
Série: Jen jeden den / 1.
Počet stran: 352
Nakladatelství: YOLI

Kniha vychází 17.4.2014!

Co byste dělali, kdyby vám rodiče zaplatili třítýdenní cestu po Evropě s turistickou kanceláří a vynechali byste město, do kterého jste se chtěli podívat ze všech nejvíc - Paříž? A co kdybyste potkali kluka, který by řekl "pojeď se mnou na den do Paříže, zaplatím ti to"?
Přesně to se stalo Allyson, která neváhala a Willemovu nabídku přijala. Co by jen jeden den mohl změnit? Vždyť je to jenom jeden den v Paříži s úplně cizím klukem. Jenomže Allyson zjistí, že jeden den může změnit od základů úplně všechno...

Jen jeden den je vskutku zajímavá kniha, která nezabíhá do vymyšlených dystopických světů nebo neoplývá odvážnými a neohroženými hrdinkami. Ne. Je to obyčejná contemporary knížka, která vámi pohne a ke konci vás přinutí nad ní ještě dlouho přemýšlet. Je nabitá jedním příběhem dvou úplně odlišných lidí, které náhoda (nebo osud?) spojí dohromady. A rozhodně stojí za přečtení!

A když říkám, že to za přečtení stojí, tak to myslím vážně, protože po dlouhé době mě knížka naprosto pohlitla a když skončila, bylo těžké tomu uvěřit. Jen jeden den je napsán lehounkým stylem z pohledu Allyson, bez žádných specialit, prostě co je psáno, to je dáno. Je zajímavé, že u příběhu můžete "vypnout", ale zároveň se i soustředíte a nervy si okusujete nehty, protože se bojíte o osudy hlavních hrdinů. Navíc ke všemu je námět poměrně zajímavý a vy byste si asi řekli, že celá kniha popisuje jenom jeden den odehrávající se v Paříži, ale ve skutečnosti je to jeden rok - celý rok plný (špatných? dobrých?) následků toho, co se může stát za pouhý jeden den s cizím člověkem.

Je málo knih, které mají hrdinky zajímavé natolik, že se vám nezprotiví. Allyson není přímo jednou z nich - často mi lezly na nervy její myšlenkové pochody a neustálé sebepodceňování, shazování a lítosti, ale ve spoustě věcech měla pravdu, a tím se mi zalíbila. Její touha nic nevzdat, dojít až do konce a vytrvat ve svém přesvědčení mě utvrdila v tom, že nic není nemožné. Dokonce i když potřebujete najít jednoho člověka, znáte jeho křestní jméno a stát, ve kterém se narodil, stačí chtít. Allyson je toho živoucím důkazem.

Když už jsem u postav, myslím, že klomě hlavní hrdinky a náznaku charakteristiky Willema jsem jako čtenář neměla moc velkou šanci nahlédnout pod pokličku i dalším postavám. Zda to autorka udělala záměrně, abychom se mohli soustředit pouze na hlavní dva aktéry, nebo je to pouhá náhoda, nevím, ale při četbě mi to ani příliš nevadilo. Myslím, že kdyby se snažila do knihy vecpat zbytečné popisy vedlejších postav, bylo by to už přeplácané. Některé knihy se bez toho neobejdou, ale Jen jeden den není jednou z nich.

Jak příběh plyne, pokládáte si další a další otázky, na které hledáte odpověď, ale ty vůbec nepřicházejí. Říkáte si "Tak kdy už se to konečně vyjasní?", ale pravdou je, že odpovědi tu nenajdete. A varuji, na konci otázek budete mít mnohem a mnohem víc. To se autorce povedlo, protože takhle si udrží čtenářovu pozornost od začátku do konce, a s velkou pravděpodobností ho i naláká na další díl. Protože kde jinde bychom se dozvěděli to, na co tak úzkostlivě čekáme? Sama za sebe mohu říct, že jsem napjatá jak struna a doufám, že pokračování tu bude co nejdříve, protože už hned po dočtení jsem chytla panický záchvat z nedostatku Willema. To se autorce vážně povedlo!

Jak bych příběh zhodnotila? Jen jeden den je působivá kniha, která vám pronikne do srdce, kde vám stránky ubíhají, aniž byste to zaregistrovali, a během které prožijete nádherný den v Paříži a na to příšerný rok plný bolesti, aniž byste si uvědomili, že to vlastně nejste vy, ale hlavní hrdinka. Nevím, proč to na pět necítím, ale knize dávám lepší čtyři hvězdičky a doufám, že u dalšího dílu nebudu potřebovat balení kapesníků. Všm rozhodně doporučuji, věřím, že si Jen jeden den vaši pozornost zaslouží!

Děkuji nakladatelství YOLI za poskytnutí recenzního e-booku!